Digital förändringsledning: Back to basics och #CourageToChange

Kritik kan man lätt undvika genom att inte göra någonting, inte säga någonting och framförallt inte vara någonting

Det känns som att formuleringen av Aristoteles mer än någonsin gäller för bolagsstyrning inom näringslivet och myndigheter i begynnelsen av den digitala revolutionen. Vi skulle vilja skriva att världen är i förändring, profetian om ett framtida ’Mad Max’-samhälle närmar sig med stormsteg och att vi alla snart kommer att jaga färskvatten och olja i en nedbruten värld? Men det känns som något udda i en tid då vi alla spänt väntar på att ”något eller någon” kommer med den perfekta modellen för att lösa det som framtiden erbjuder runt knuten.

Om syftet kring digitalisering handlar om förändring kopplad till tillämpning av digital teknik i alla aspekter av det mänskliga samhället, så handlar det på rent bonnaspråk om att folk måste lära sig IT på en grundläggande nivå samt bedriva förändringsledning och anpassning till det nya.

Någon sade att människor förändrar sig när de måste. En förutsättning för detta är att våra chefer och ledare tar sitt ansvar och därmed konsekvenserna av sitt agerande, och då handlar det om ett par saker som man behöver komma fram till och landa i.

  1. Chefernas kompetens inom IT och förändringsledning

    Många talar om att vikten av medarbetarnas kompetens inom IT är avgörande och det är till viss del sant, men det som också är sant är att många roller och befattningar kommer att vara överflödiga när väl digitaliseringen är etablerad fullt ut (om den någonsin blir det). Vad händer med chaufförerna när Sveriges 15000 taxibilar är självkörande? Eller när konceptet inom handel förändras radikalt? Optimisten talar om att nya arbetstillfällen kommer att dyka upp. Pessimisten ser en understimulerad population som tar oss tillbaka till 30-talets massdepression.

  1. Högskoleutbildningen

    Den blir bara längre och längre. Elever är snart 30 när de är färdigutbildade, skolan vågar inte ta bort något ur programmet utan väljer att bara lägga till nya kurser i hopp om att pricka rätt. Samma beteende ser vi bland företagen och myndigheterna. Och likt lättnaden vi ser hos medmänniskan som precis dumpat sin garagestädning på soptippen kan vi som företag och myndigheter lära oss, men bara om vi vågar välja bort, rensa ur och gå med lätta steg in i framtiden.

Nyckeln till framgång är ledarskapet – omfamna de modiga ledarna och värna om dem. Med filosofin om att det som är populärt inte alltid är rätt och det som är rätt inte alltid är populärt, så krävs ett ”back to basic”-ledarskap som bygger på modet att förändra. Tydligt, engagerat och tillgängligt. En grundläggande kompetens och förståelse för IT är nödvändig, men vi bör avdramatisera detaljerna inom tekniken och istället lägga fokus på att inspirera och stötta cheferna i förändringsarbetet. Tro på människan och tekniken följer efter.

Sveriges företag måste hänga med på tåget i den digitala revolutionen och inte stå kvar passivt på perrongen. Det kan endast ske genom mod att driva förändring genom att ta initiativ, våga göra fel och undvika passivitet.

Per Grape
Grundare, One Agency