Gästblogg Julia Liv: Inför Stockholm Marathon pt. #3; Veckan innan, samt under loppet

Så var tiden här. Tiden man aldrig trodde skulle komma och det är mindre än två veckor kvar till Stockholm Marathon 2017. Och då finns det ju ett antal sätt att förbereda sig dagarna innan maratonet, och även saker som är bra att tänka på under själva loppet. Här kommer tio-i-topp tips för ett hejdundrande bra maraton:

  • Dra ned på träningen under maratonveckan. Spring ungefär två pass i ett lugnt och skönt tempo, och inkludera eventuellt någon fartökning i dessa för att hålla igång benen.
  • Under veckan för maratonet är det viktigt att tänka på att äta bra. Kvällen innan loppet kan du med fördel dricka en sportdryck och äta en bra måltid, dock inte för stor. På maratondagens morgon; ät den frukost som du brukar äta och sippra lite sportdryck fram till start. Drick lagom med vatten, men för mycket är heller inte bra.
  • Prova gärna sportdrycken de serverar under loppet för att se att magen klarar av den och träna även på att dricka när du springer.
  • Planera vilka kläder du skall ha på dig. Spring i kläder du tycker är bekväma och trivs i. Använd de löparskor som du brukar springa dina distanspass i.
  • Hämta ut din nummerlapp i tid.
  • Säg till alla du känner att komma och heja på dig!
  • Var i god tid till start innan loppet då det brukar vara trångt. Du behöver säkert besöka toaletten några gånger innan, lämna in kläder etc. och det är inte kul att vara stressad innan start.
  • Starta lugnt, hitta ett tempo som känns okej och där du inte behöver ”ligga på” hela tiden. Du skall orka länge.
  • Under loppet är det bra att dricka eller äta något litet för varje 5 km.
  • Var beredd på att det kommer bli tufft, att det kommer göra ont och att du kommer vilja lägga av, men när du väl springer in på Stockholm Stadion så kommer ALLT vara värt det. Det kan jag garantera.

Kör hårt och stort lycka till nästa helg!


Har du frågor, funderingar eller är intresserad av personlig löpcoachning så får du gärna höra av dig till mig på 070-483 72 89 eller julia.gedin@itrim.se.