fbpx Skip to content

Lizas framgångsluncher #2, Richard Eklind

”Kliv ut ur din comfort zone nu och gör något som är bra för dig. Du behöver pengar, jag behöver hjälp.” Richard Eklind sitter uttråkad i ett studierum när han säger okej till Per Grape. ”Bra. Du ska vara i Solna Centrum klockan 15. Se till att se bra ut. Chinos, kavaj, skjorta. Inte de där jävla gympaskorna du brukar ha på dig.”

Ett par år senare är Richard topp fyra bland Årets projektledare som utses av Svenska ProjektAkademien. Förutom det känns det som att han har gjort det mesta. Hos 50 olika arbetsgivare har han i sin ungdom jobbat som bland annat rörmokare och dykledare, byggarbetare och klättringsinstruktör. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Richard till en så fantastisk person. Troligtvis är det hans rakt igenom genuina värme, omtanke och kärlek tillsammans med det jordnära, ödmjuka sinnet och förbehållslösa intellektet. Här, people, finns framgångstips att hämta och Richard är inte sen att dela med sig.

  • Kom över tron om att allt handlar om erfarenhet. Det är lätt att tro att ”han har jobbat med detta i 20 år, han måste vara bäst”. Men det är ju aldrig ett företag eller en utbildning som är duktig, det är alltid en person.
  • Med föregående punkt i bakhuvudet – var modig och våga göra nya saker fast du är rädd. Psyko-stämpel på er som aldrig är rädda!
  • Bryt ned dina rädslor till mindre, hanterbara enheter och var extra noggrann med dina reflektionsövningar (vi återkommer till det) – vad kan du styra och vad kan du inte styra?
  • Fortsätt göra! Läs, googla, prata med folk, sug in allmän skitinformation. Till slut kommer det komma ned till något litet och konkret.
  • Omge dig av människor som springer lika snabbt som du – hence, likasinnade! Då behöver du aldrig vända dig över axeln och ba ”var är ni?! Jag trodde vi gjorde det här tillsammans!”
  • Glöm inte att utnyttja det faktum att det finns framgångsrika människor runt omkring dig. Det räcker inte att omge sig av dem. Prata, ta en framgångslunch! Who’s doing right huh?!

 

And here we go, Richards reflektionsövning. (Jag har sparat det bästa till sist!)
Planera på morgonen och reflektera på kvällen. Ta en minut (ja, bara 1 minut!) och tänk (inte skriv) igenom vad du ska göra under dagen. Till exempel: ”Idag ska jag träffa Liza på framgångslunch, hjälpa Perre på hans första dag, ha ett möte där jag ska få ett beslut att tas, och hämta barnen på dagis.” Gå sedan igenom aktiviteterna igen, lika kort, och fundera över vad du vill uppnå. ”Jag ska inte försöka imponera på Liza, jag ska vara ärlig och säga det jag tror på. Jag ska få Perre att känna sig välkommen, se till att han får en egen plats. På mötet ska jag få de här personerna att ta ett beslut som jag sedan ska utföra.” På kvällen reflekterar du kort över dagen – har jag uppnått det jag ville med dagen? På det sättet kan man gå och lägga sig nöjd med sin prestation.

När du gör reflektionsövningen, kom ihåg:

  1. Det måste vara enkelt – kort och koncist. Otherwise, we lazy people won’t do it!
  2. Reflektera bara över det du kan påverka: dina egna handlingar, inte resultatet. Du styr över dina handlingar, det du förutsatte dig att göra. Du styr inte över om resultatet blev bra eller dåligt. När du inser att det där faktiskt är sant så är det the best freakin’ feeling ever alltså.
  3. Reflektera inte en gång i halvåret, utan varje dag. Har man som mål att träna fem gånger i veckan och ser tillbaka på ett halvårsbasis så finns det alltid massvis med tid över. Då ser man tillbaka på att ”jag skulle tränat fem dagar i veckan men det blev bara två, jag är jättedålig”. Gör du det varje kväll så kan du säga ”ja, jag skulle tränat idag men nu hände det här och det här, på jobbet eller vad som helst, så jag hann faktiskt inte”. Då kan du ändå vara nöjd med din dag.
  4. Det kommer komma dagar då du inte är nöjd, så är det bara. Då är det bara get over it and don’t do it again!